Assessment of Training Course with Reliance on Problem Solving Approach for Mathematics Teachers

Evaluación del curso de capacitación con confianza en el enfoque de resolución de problemas para maestros de matemáticas

  • Somayeh Karimi
  • Majid Haghverdi

Resumen

Training for secondary school teachers is a stimulus for the education transformation and it prepares the individuals for more activity and the flourish of their talents and creates a wide range of necessary skills and ideas for teaching. The aim of this study is to investigate the in-service training course which is based on the problem-solving approach in high school mathematics, and to measure the quality of education, using Kirkpatrick's four levels. Therefore, using a semi-experimental method, the problem-based training course was implemented for 62 male and female secondary school mathematics teachers. In this study, we used the questionnaire of in-service training course effectiveness evaluation which was developed based on Kirkpatrick's evaluation model. To analyze of the research, R software was used. The results showed that with regard to the t-test for the significance of each of these paths, the effects of these paths are significant (p <0.01). Therefore, the teacher's proficiency, academic ability and skill in choosing the best teaching method, holding training courses in an interesting and stimulating environment, using formative assessment to ensure the effectiveness of the training courses, are the issues that must be considered in mathematics teaching.

Keywords: Mathematics Teachers, Problem-Based Learning, Problem Solving, Kirkpatrick's Evaluation Model.

La capacitación de maestros de secundaria es un estímulo para la transformación educativa y prepara a los individuos para una mayor actividad y el florecimiento de sus talentos y crea una amplia gama de habilidades e ideas necesarias para la enseñanza. El objetivo de este estudio es investigar el curso de capacitación en servicio que se basa en el enfoque de resolución de problemas en matemáticas de la escuela secundaria y medir la calidad de la educación, utilizando los cuatro niveles de Kirkpatrick. Por lo tanto, utilizando un método semi experimental, el curso de capacitación basado en problemas se implementó para 62 maestros de matemáticas de secundaria. En este estudio, utilizamos el cuestionario de evaluación de efectividad del curso de capacitación en servicio que se desarrolló en base al modelo de evaluación de Kirkpatrick. Para analizar la investigación, se utilizó el software R. Los resultados mostraron que con respecto a la prueba t para la importancia de cada uno de estos caminos, los efectos de estos caminos son significativos (p <0.01). Por lo tanto, la competencia del profesor, la capacidad académica y la habilidad para elegir el mejor método de enseñanza, la realización de cursos de capacitación en un entorno interesante y estimulante, el uso de la evaluación formativa para garantizar la efectividad de los cursos de capacitación, son los temas que deben considerarse en la enseñanza de las matemáticas.

Palabras clave: profesores de matemáticas, aprendizaje basado en problemas, enfoque de resolución de problemas, modelo de evaluación de Kirkpatrick.

Cómo citar el artículo: Karimi, S., Shahvarani, A., & Haghverdi, M. (2021). Assessment of Training Course with Reliance on Problem Solving Approach for Mathematics Teachers. Atenas, 1(53), 19-35.

Publicado
2021-01-04